Miljö & Ansvarslogg

Framtidens ekologiska odlingar ger hopp

Posted on: januari 21, 2014

Vår inköpare Martin reste nyligen runt bland bergsluttningarna i Centralamerika igen. Här mötte han kaffebönder som oroas över låga världsmarknadspriser och som samtidigt kämpar mot det största utbrottet av bladrost på årtionden. Men han såg också hur omställningen till mer hållbara odlingsmetoder ger hopp inför framtiden.

***

Min resa börjar i Costa Rica, ett klassiskt kaffeland med en intressant historia. Kaffeproduktion minskar i landet, bland annat på grund av urbaniseringen. Precis som i många andra länder har vissa delar av landet drabbats av bladrost. Det gör att skördarna är mindre än vad de brukar vara. Men det finns möjligheter. Landet har relativt hårda lagar och kontroll kring miljö och spårbarhet inom kaffesektorn. Det är bra och förhoppningsvis bidrar det och mångårig gedigen kunskap till att produktionen av högkvalitativt kaffe ökar. De nedslag jag gjorde hos olika kaffebönder pekar i den riktningen.

SONY DSC

 

Fångad i ett åskmoln
När jag kommer till Honduras är det presidentval i landet, en lärorik upplevelse. Nivån på världsmarknadspriserna börjar förtillfället generellt bli ett större problem, och kombinationen med lägre skörd bidrar till att man på vissa håll i landet överväger att lämna sina odlingar. Bladrosten har påverkat många av de kaffebönder jag möter, men de flesta tycks ha klarat sig relativt bra.

Det är turbulenta tider, en känsla som förstärks när ett åskmoln överaskar mig på min resa längs de smala, snirkliga vägar som tar mig längre in och högre upp i bergområdet. Vi stannar jeepen på 1750m och tar skydd. Som tur är går det bra, och det tror jag att det kommer att göra för de flesta kaffebönderna vi jobbar med också.

SONY DSCSONY DSC

Hos många av de odlare jag besöker ser jag med egna ögon exempel på hur Fairtrade, Ekologisk, Rainforest Alliance och vissa andra märkningar, i rätta händer bidrar till en positiv utveckling. Det handlar dels om mer hållbara moderna odlingsmetoder som skyddar och förbättrar både kvalitet och storleken på skördarna, dels om arbetsmetoder som ökar kaffeböndernas intäkter på lång sikt. På en del håll ser jag till exempel att kooperativen ökat sin torkkapacitet och förädlingsgrad. Det bidrar givetvis till att kvaliteten och deras intäkter ökar.

Jag hinner även med att besöka vår gode vän Don Hector, som även han ställer om till ekologisk odling och en av vinnarna i de senaste par årens Cup of Excellence. Han bidrar verkligen med en smakrik upplevelse som ökar förståelsen för hur en perfekt kopp kaffe kan odlas i harmoni med naturen.

 

Hushåller med resurserna
Jag avslutar min resa i Nicaragua, ett land som är starkt beroende av exporten av kaffe. Ungefär en femtedel av landets exportinkomster kommer från kaffe och påverkar samhället på många olika sätt.

På de höga, vackra bergssluttningarna i nordväst möter jag kaffebönder som själva tillverkar naturlig gödning och andra viktiga komponenter, och som blir bättre och bättre på att hushålla med sina resurser. Även här ser jag att det finns ett starkt fokus på hållbar odling samt kvalitet – och att det gör skillnad. En av våra leverantörer har lyckats minska sin vattenanvändning med hela 80 procent, samtidigt som kvalitén ökat markant. Att få vara med att dela den glädjen är obeskrivligt.

SONY DSC

Glad att göra skillnad
På väg hem efter ännu en spännande och lärorik resa gör jag några snabba reflektioner.

Många kaffebönder lever med extra stora utmaningar just nu. Behovet av kunskap och finansiering för att kunna ställa om till mer hållbara odlingsmetoder är större än någonsin. Jag är både glad och stolt när jag med egna ögon ser och får uppleva att vi gör skillnad.

Vårt enträgna resande i otillgängliga bergstrakter och möten med bönderna är jag övertygad bidrar till en hållbar utveckling – och till att du och jag kan dricka och njuta en riktigt god kopp kaffe.

Martin Löfberg

SONY DSC

1 Response to "Framtidens ekologiska odlingar ger hopp"

Låter som en trevlig och hoppingivande resa.

Lämna en kommentar